Kodak Tri X Review – På an korn

Kodak Tri X | © mare.photo

Den svartvita filmen Kodak Tri X är en av de mest populära filmerna i monokrom och analog fotografi och biografproduktion av det förflutna, men också nutiden. Speciellt i konstfotografi finner han sin ansökan idag. Vi var intresserade av hans berättelse.

Vem handlar om analog fotografi och är intresserad av den klassiska fotojournalistik, som besöker utställningar av kända fotografer, som kommer till Kodak Tri-X runt. Vi använder filmen för en mycket traditionell reportage och vill ta reda på vad som håller honom fortfarande så ung efter mer än 60 år.

Kodak Tri X + Leica Elmarit M 2.8 28 asph. | © mare.photo

Om du vill upptäcka Kodak Tri-X är det värt att ta en resa tillbaka i tiden till år 1954. Det är denna klassikers födelse. Och därmed är nya klassiker födda som aldrig skulle existera utan denna svartvita film.

Men allt som är nytt är dåligt. Så här känner kritikerna att kornet är för grovt och kontrasten är för intensiv. Även tidningsredaktörer tar bilder av en Kodak Tri-X endast när det inte finns något bättre, det är finkornigt. Även nyanser av grått, skonsam skuggritning, allt detta är vanligt.

Men då kommer året 1957. En filmkamera ligger i en barnvagn. Kvinnan som leder honom genom gatorna i Paris vid middagstoppar, känner sig förföljd och går för hennes liv. Endast lamporna i staden belyser det. Drama och verklighet av realitet gör den här filmen oslagbar. Över natten blir Moreau världsberömd som kvinnan driver barnvagnen. Som en av scenerna i den berömda filmen av regissören Louis Malle, ”Lift to the Scaffold”.

Den här filmen skulle aldrig ha blivit en klassiker utan Kodak Tri-X, kanske utan framgång. För första gången i filmhistoria har det blivit möjligt att skapa nattscener utan artificiellt ljus. När filmen startade 1959 i många europeiska biografer, inspirerar den massorna och hjälper också Kodak Tri-X till genombrott.

Plötsligt tar fotografer över banan detta material och använder det i exponeringsområdet mellan 200 och 1600. Det ska inte finnas någon genre där materialet inte används. Det är lika sant för biografvärlden som för fotografering.

Till och med idag är den här nu mer än 60 år gamla filmen en av favoritfotografernas favoriter. Han sa adjö till rapporten, men inte för att han förlorade sin effekt. Snarare har reportaget förlorat värde genom sin egen godtycklighet. Och ändå finns det människor som blir mer och mer exalterade över utvecklingen av bilderna och går ut ur det. Det är nu möjligt att avslöja Kodak Tri-X i ett känslighetsområde från ISO 50 upp till 12.800.

Men han avslöjar aldrig sin egen karaktär. Missanpassade, egensinnig, robust, edgy och kontraststark- är några av den attityd som gör honom fortfarande så populärt i dag. Att göra motiven intensiv är fotografens ansvar – resten tas över av den här filmen.

Det är precis vad jag letade efter för vår kommande reportageserie ”Slesvigland”. År 1920 drogs nuvarande avgränsningslinje mellan Danmark och Tyskland, ganska demokratiskt. På två år firar årsdagen stor. Jag går till sökandet efter ledtrådar, upptäcker stängda gränser för gränsövergångar som inte längre existerar. Och besöka koncentrationsläger på båda sidor om gränsen med sina kalla taggtråd och deras baracker och vakttorn, hitta övergivna gräns hus och vädja till de nu moderna övervakningssystem. Jag sörjer vid gräns poliser genom att förbli i historien om många mord och ser fram emot mötet med danska och tyska gränsvakter. Jag antar att med tack inbjudan av den danska biblioteket för att forska i historiskt material och träffa människor som är hemma på denna gräns och det var länge sedan.

Vilken film kan bättre dokumentera denna spännande och formativa händelse än Kodak Tri-X? En första film jag har utsatt och det har stärkt min beslutsamhet, analog göras för att göra det här projektet, och utbyta redan används digitala bilder på samma sätt. Inte varje bild fotograferas med en Kodak Tri-X, men garanterar mest gripande ögonblick. För att jag vill uppnå en sak. Att bilderna till detta landskap nästan berörs som den här filmen.