Ilford Delta 3200 Review – Det finns fortfarande riktiga korn som spelar i solen …

Freilichtmuseum Molfsee mit Ilford Delta 3200 | © mare.photo

Ilford Delta 3200 är en av de analoga ultrakänsliga svartvita filmerna och är det perfekta mediet för att ta bilder i mörkret. Så vi gör linsen med filter så mörka att vi kan använda den även under dagen.

Naturligtvis är det i tider av konkurrens för högsta möjliga upplösning och skärpa det galenskap att hantera en grovkornig film, men vi gör ofta saker som gör att andra skakar huvudet. Och så använder vi kornigheten som ett sätt att skildra utomhusmuseet Molfsee nära Kiel i en känslomässig sammanhang till sin epok.

De tidigare svarta och vita filmerna var trots allt ganska korniga och de tryckta bilderna i tidningarna rasteriserade till och med. Så vad vill vi göra mer än att sprida nostalgiens charm på denna utställning?

Freilichtmuseum Molfsee, Ilford Delta 3200 | © mare.photo

Speciellt i solljus är detta experiment en riktig utmaning. Trots att man dimmerar ner till bländaren 16 och trots att man använder ett orangefilter kan exponeringstider på 1/8000 sekunder krävas. Detta kan bara göras med täta gråfilter för att förlänga exponeringstiderna till 1/1000 sekunder eller för att exponera filmen till sin faktiska känslighet för cirka ISO 1250 eller ISO 1600.

Ilford Delta 3200 | © mare.photo

Ilford Delta 3200, Ausschnitt | © mare.photo

Med bilderna som visas här har vi stannat vid ISO 3200: s nominella känslighet, som också bearbetas utan dragutveckling hos Open Eyes i Hamburg. Om du vill att filmen ska utvecklas som standard på My Filmlab, ska den exponeras med ISO 1250 – 1600. I grund och botten är det värt att använda ett tekniskt laboratorium (vi har listat nedan) och för att ange känsligheten vid vilken denna film användes. Men som i alla laboratorier är det möjligt att dra eller driva utvecklingen, eftersom Ilford konstaterar att denna film kan utsättas för kvalitetsförluster upp till ISO 25 000. Sedan växer korn och kontrast obevekligt. Men det skulle kunna hanteras med en motsvarande Feinstkornentwickler igen. Men om du använder den här filmen med en lägre känslighet, minskas korn och kontrast.

I vårt exempel är kornet glatt närvarande, vi står inte på skarpa bilder som ser ut som en grafisk och ibland skadad i ögonen. I det här fallet älskar vi mjukheten i motiv som hör samman med kornighet och den höga kontrast som skapas inomhus utan konstgjord belysning när solen skiner utanför. Då är skuggan ibland ogenomtränglig svart, ljusen är väldragen och kanterna är mycket tydliga.

Men även i rena utomhusskott transporterade Ilford Delta 3200 en nostalgisk reportage stil. Generellt använder vi ett orangefilter, så en stor kontrast bibehålls. På utomhusområdet användes för exponeringen helt enkelt ett medelvärde, de mörka områdena har en fantastisk ritning trots kornet, så att du kan se alla detaljer. I gengäld frikopplar de vita motivelementen inte ut. Ilford Delta visar här ett fantastiskt dynamiskt intervall, eller en stor kontrastkänslighet för denna känslighet.

Sammantaget är vi mycket positivt överraskad över resultatet av en så högkänslig film och vi kommer att gå tillbaka, men kanske på natten.